Storytelling. Opowiedz klientowi ciekawą historię.

Działania marketingowe przechodzą ogromną metamorfozę. Tradycyjne formy reklamy z pewnością już dzisiaj nie wystarczą. Odbiorcy oczekują czegoś więcej. Chcą poczuć się zaintrygowani, wciągnięci w jakąś historię, zaangażowani w konkretną akcję marketingową. Naprzeciw ich potrzebom wychodzi storytelling. Jego wykorzystanie w strategii marketingowej może przynieść spore korzyści.

Kilka słów o idei storytellingu
Storytelling na pewno wychodzi poza schematy klasycznych działań marketingowych. Polega na łączeniu danej marki z ciekawą historią oraz zapoznaniu z tą historią jak najszerszego grona odbiorców. Opowieść ma zapadać w pamięć i sprawić, że marka będzie wyróżniała się na tle konkurencji. Dzięki takim historiom wplecionym do kampanii reklamowej marka jest w stanie skuteczniej dotrzeć do świadomości odbiorców. Przykładów nie trzeba długo szukać. Każdy z nas zna zapewne niezwykle interesujące postacie z reklamy firmy Orange. Serce i Rozum podbiły serca i rozumy widzów i zadziałały na ich wyobraźnie. Każda reklama stała się wciągającą opowieścią. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę, a odbiorcy czekali na następne reklamy z zaciekawieniem, jakie towarzyszy czekaniu na kolejny odcinek ulubionego serialu.

Jakie cechy powinna mieć idealna historia?
Dobra historia, czyli taka, która wpłynie na sukces marki powinna posiadać kilka kluczowych cech. Pierwszą z nich jest autentyczność przekazu. Odbiorcy powinni uwierzyć w opowiadaną historię. Nie bez znaczenia jest również jej spójność. Opowieść musi wciągać, zainteresować, umożliwić inne spojrzenie na produkt czy markę. Powinna wywoływać emocje. Realistyczna historia, która poruszy odbiorców może zostać wpleciona zarówno w reklamę telewizyjną, jak i artykuł czy newsletter. Z powodzeniem można wykorzystać ją także w mediach społecznościowych.

Przed przystąpieniem do tworzenia opowieści należy zastanowić się nad kilkoma zasadniczymi kwestiami. Oprócz fabuły oraz interesującego bohatera liczy się również cel opowieści. Możemy tą drogą osiągnąć różne zamierzenia od podniesienia sprzedaży konkretnego produktu, przez zaistnienie w świadomości klientów zupełnie nowego produktu, po poprawę wizerunku samej marki i podniesienie jej notowań na rynku. Dobry storyteling z pewnością wyróżnia markę i sprawia, że staje się ona bardziej zapamiętywalna.