Użyteczność strony internetowej sklepu online

Użyteczność stron www, czyli web usability to te cechy witryn internetowych, które zwiększają ich ergonomię i funkcjonalność. Istnieje cały szereg kryteriów pozwalających ocenić serwis pod kątem użyteczności, a co za tym idzie wiele sposobów na zwiększenie użyteczności. Właściciele sklepów internetowych powinni przykładać do tego zagadnienia szczególną wagę. Od użyteczności strony internetowej zależy, bowiem zadowolenie klienta i to, czy powróci on jeszcze raz do naszego sklepu, aby powtórnie zrobić zakupy. Im wyższa użyteczność, tym więcej klientów i mniej przypadków porzucenia koszyka z zakupami.


Czytelny układ strony i rozmieszczenie informacji
Strona powinna być przygotowana z myślą o użytkowniku. Musi być czytelna, a wiadomości znajdujące się na niej powinny odpowiadać na podstawowe pytania i wątpliwości klientów. Szczególną wagę musimy przykładać do strony głównej. Ma ona dostarczać informacji o tym, co firma oferuje. Bardzo istotna jest odpowiednia struktura menu, czyli podział treści na odpowiednie kategorie. Do podstawowych błędów należy złe rozmieszczenie informacji. Najważniejsze powinny znaleźć się na początku menu, a nie dopiero po jego przewinięciu.

Właściwa nawigacja
Nawigacja odpowiada za możliwość sprawnego i wygodnego poruszania się po serwisie. Użytkownik na żadnym poziomie witryny internetowej nie może czuć się zagubiony i zdezorientowany. Odpowiednie przyciski i odsyłacze pomagają mu odnaleźć się w gąszczu informacji. Starajmy się, aby nawigacja naszej strony pokierowała klienta ścieżką zakupową. Na stronie powinny znaleźć się również przekierowania użytkownika do działu pomocy czy FAQ.

Ułatwienie przeglądania i wyszukiwania produktów
To jedna z ważniejszych kwestii w przypadku użyteczności stron sklepów online. Wyszukiwanie i przeglądanie asortymentu sklepu stanowi przecież jeden z najważniejszych etapów zakupów internetowych. Sprawnie działająca wyszukiwarka powinna umożliwiać wyszukiwanie zaawansowane. Odpowiednie filtry pozwalają z kolei zawęzić wyniki wyszukiwania. Wyszukiwarka musi zostać umieszczona w widocznym miejscu. Za wygodne przeglądanie produktów odpowiada logicznie skonstruowane menu.